Enterprise Service Bus (ESB)
Steeds meer organisaties zetten een Enterprise Service Bus (ESB) oplossing in om de binnen de organisatie aanwezige systemen en applicaties optimaal met elkaar te laten communiceren. In dit artikel bespreek ik wat ESB is, wat de meerwaarde is voor een organisatie en wat het betekent voor ons vakgebied?
In de basis is een ESB een IT-architectuur. Het is een set van regels en principes die zorgdragen voor de integratie van systemen en applicaties. Momenteel is dit een van de meest recente vormen voor een integratie-architectuur waardoor verschillende systemen niet rechtstreeks met elkaar, maar via de ESB communiceren en waarbij de taken van al die systemen worden onderverdeeld in losse modules (end-points). De ESB is een soort stekkerdoos waarop systeem-applicaties met verschillende soorten ‘stekkers’ kunnen worden aangesloten en hierdoor gemakkelijk gegevens kunnen uitwisselen. De focus ligt bij de ESB architectuur niet op de technische uitvoering maar op de gewenste functionaliteit.
Een Service Bus wordt in de wandelgangen dan ook wel ‘communicatie bus’ genoemd ofwel het centrale punt dat alle losstaande systemen met elkaar koppelt. Onderstaand overzicht visualiseert de werking van de ESB.
(1) Point-to-point communicatie (2) ESB architectuur
Door inzet van ESB voorkom je dat systemen alleen rechtstreeks met elkaar communiceren. De directe en rechtstreekse communicatie tussen systemen leidt vaak tot een wildgroei aan koppelvlakken, verspreid over meerdere applicaties en systemen, waardoor het erg lastig wordt het geheel te besturen, te controleren en te beheersen. Vaak wordt dan gesproken over spaghetti(-code) waarbij alle systemen direct met elkaar communiceren en applicaties daardoor zeer lastig zijn te schalen. Deze directe communicatie doet ook de performance geen goed.
Waarom ESB?
Een van de belangrijkste redenen om een ESB-systeem te introduceren, is om de flexibiliteit van de organisatie te vergroten. Een ESB-architectuur voorziet hierin door een eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play infrastructuur te bieden die eenvoudig kan meegroeien met de behoeftes van de organisatie. Het is relatief eenvoudig applicaties te verwijderen dan wel toe te voegen aan de IT-architectuur. Daarnaast biedt ESB de mogelijkheid om bestaande applicaties optimaal te benutten en deze te verbinden met nieuwe applicaties en datastromen binnen de organisatie.
De meerwaarde van ESB
Binnen het vakgebied Informatiemanagement biedt ESB meerwaarde in situaties waarbij er meerdere integratievraagstukken bestaan of tenminste drie applicaties gekoppeld moeten worden. Bij de BUCH wordt een zaaksysteem, DMS en een systeem voor het sociale domein geïmplementeerd. We maken gebruik van ESB toepassingen om deze verschillende systemen met elkaar te koppelen.
ESB is daarnaast ook toepasbaar in een situatie waarbij losse koppelingen, schaalbaarheid en robuustheid zijn vereist. Onderstaand enkele vertrekpunten die je in overweging kan nemen bij de toepasbaarheid van ESB:
- Groeit de organisatie op het gebied van IT?
- Zijn er nieuw te implementeren applicaties die gekoppeld moeten worden met bestaande applicaties?
- Vragen klanten en/of leveranciers naar koppelingen met de (primaire) bedrijfssystemen?
- Beschikt de organisatie over meerdere (kritische) bedrijfssystemen/applicaties die nog niet met elkaar gekoppeld zijn?
- Zijn er bewegingen die erop wijzen dat er drie (of meer) applicaties/systemen moeten worden geïntegreerd?
Met bovenstaande uitdagingen worden steeds meer organisaties geconfronteerd. ESB kan hierin faciliteren en waar nodig processen aanmerkelijk versimpelen door:
- Het versimpelen en standaardiseren van interfaces tussen aanbieders en aanvragers → één generieke manier van communiceren met de ESB (de ESB zorgt voor communicatie met de onderliggende systemen applicaties).
- Het stimuleren van hergebruik → doordat services beschikbaar zijn op een centraal niveau (binnen de ESB) en gemakkelijk toegankelijk, kunnen ze sneller worden toegepast in andere systemen.
- Een centrale en generieke manier van servicemonitoring → binnen de ESB kunnen services gemonitord worden en gecontroleerd op afgesproken SLA’s op een generieke manier. De monitoring hoeft niet meer bij iedere serviceaanbieder te worden ingericht, maar gebeurt centraal in de ESB.
- Het reduceren van ’time-to-market’ door hergebruik en minder implementatietijd → hierdoor kan de organisatie sneller inspringen op veranderingen in de organisatie of omgeving.
Een ESB zal een steeds prominentere rol gaan spelen binnen ons vakgebied. De ESB zorgt namelijk voor de juiste infrastructuur waarbij op hoger niveau vanuit de functionele gedachte (organisatie) naar processen wordt gekeken en hoe deze te verbeteren zijn binnen een organisatie.