IN GESPREK MET: THOMAS OSSEL
In verband met de coronacrisis werken onze collega’s al een aantal weken vanuit huis. Graag delen onze medewerkers een inkijkje in het thuiswerken. Deze week deelt onze informatiespecialist Thomas Ossel zijn ervaringen in het thuiswerken. Hij werkt op dit moment via BECIS | DIOR bij de gemeente Amsterdam, Metro en Tram.
“Er is het besef dat dit een bijzondere tijd is en dat dingen goed moeten worden opgeslagen.”
Mijn naam is Thomas Ossel en ik ben informatiespecialist bij de gemeente Amsterdam, Metro en Tram.
Hoe bevalt het thuiswerken bij je?
Het thuiswerken bevalt mij goed, alhoewel er ook een aantal suboptimale aspecten aan kleven. Een mooie bijkomstigheid van het thuiswerken, is dat je nu geen reistijd meer hebt. Het lastige eraan – als je het procesmatig zou bekijken – is dat er een aantal stappen lijken te zijn bijgekomen doordat je bijvoorbeeld niet meer even snel naar iemand toe kan lopen om iets te vragen of te controleren. Ook is het soms lastig thuis de nodige concentratie vast te houden en tijdens online vergaderingen je metgezellin te vragen om even stil te zijn, de televisie zachter te zetten. Een ander leuk aspect is het plotseling in beeld verschijnen van huisdieren tijdens online vergaderingen!
Welke werkzaamheden doe je in deze periode anders dan normaal?
Er is meer telefonisch contact en ook geef ik meer instructies via online vergaderen middels het delen van m’n scherm. Onze afdeling kreeg tijdens de coronacrisis een nieuwe informatieadviseur erbij en ik en mijn collega’s hebben diegene online moeten inwerken – wat in het begin erg lastig leek – maar naderhand toch wel mee bleek te vallen.
Besteed je in deze periode meer aandacht aan het opslaan van belangrijke informatie?
Zeker! Er is het besef dat dit een bijzondere tijd is en dat dingen goed moeten worden opgeslagen. Er circuleert bijvoorbeeld informatie over de impact van de coronacrisis op de reguliere werkzaamheden en dit is een voorbeeld van iets wat zeker goed moet worden opgeslagen. Bij de opdrachtgever grijpen veel mensen nu de mogelijkheid aan om dingen goed op te slaan en moedigen collega’s aan om hetzelfde te doen.
Welke tips zou je willen geven voor het thuiswerken?
Blok een dagdeel in je agenda om geconcentreerd aan bepaalde dingen te kunnen werken of af te maken. Creëer een groepsapp met je collega’s om niet alleen zakelijke dingen te bespreken, maar waar ook ruimte is voor small talk of grapjes – de typische koffieautomaatgesprekken! Ook is er misschien de mogelijkheid om extra verdieping te zoeken of te werken aan dingen waar je normaal minder tijd voor hebt. Er worden nu veel online cursussen en trainingen gegeven, maak daar zeker gebruik van.